Objevili astronomové mimozemskou civilizaci?

30. prosince 2015 v 17:49 | V. |  Mimozemšťané
Se senzačním prohlášením přišli astronomové, kteří zpracovávají údaje pořízené Keplerovým teleskopem. Domnívají se, že hvězdu KIC 8462852 vzdálenou 1480 světelných let od Země může obklopovat Dysonova sféra. To je umělá superkonstrukce, která umožňuje využití absolutně veškeré energie, již hvězda uvolňuje.

"Něco takového jsme nikdy neviděli," říká členka výzkumného týmu z Yaleovy univerzityTabetha Boyajian. "Hvězda se chová natolik podivně, že jsme data pořízená Keplerem museli několikrát prověřovat." Vědci stále nejsou schopni objasnit zvláštní kmitání světla, které hvězda emituje. I proto padla domněnka, že by mohlo jít o obří mimozemskou superkonstrukci."Skutečně to připomíná Dysonovou sféru," potvrzuje rovněž astronom z Pensylvánské státní univerzity Jason Wright. "Každopádně hypotéza, že jde o dílo mimozemšťanů, by měla být brána v úvahu až jako poslední."

Teleskop Kepler, který funguje jako »vyhledávač exoplanet«, byl vyslán na oběžnou dráhu v květnu roku 2009. Cílí na nevelký úsek Mléčné dráhy mezi souhvězdími Labutě a Lyry a při hledání planet užívá tranzitní fotometrii - když planeta přechází před svou hvězdou, dojde k poklesu jasnosti hvězdy. Hvězda KIC 8462852 ale mění svůj jas zcela nepřirozeně. Někdy se světelný tok, který emituje, sníží o 80 %. Jako by ji vždy něco zatemnilo, a to v různých časových intervalech: od 5 do 80 dnů.

Příběh této hvězdy pokračuje. Astronomové z Havajských ostrovů, kteří podivné způsoby tohoto vesmírného tělesa objevili, usoudili, že kolem něj je nejspíš instalován roj megastruktur, vybavených solárními panely. Tuto zjevně umělou superkonstrukci začali nyní monitorovat i astronomové z projektu SETI sítí svých teleskopů Allen Telescope Array (ATA). Gerry Harp z Institutu SETI řekl: "Jedná se o periodicky se opakující signál, ale přesnější informace o jeho původu zatím neznáme. Může být i přírodního původu, ale rozhodně jsou tu důvody, abychom ho prozkoumali blíže. V daném případě je totiž třeba brát v úvahu i existenci vzdáleného inteligentního zdroje."

Teleskopy ATA hledají signály z kosmu obvykle v mikrovlnném rozsahu 1 - 10 Ghz, ale hvězdu KIC 8462852 nyní skenují v širším energetickém spektru. Jestli je důvodem tohoto kroku nalezení mimozemského zdroje energie, Harp odmítl komentovat. Jenže i pokud by se prokázalo, že jde opravdu o mimozemské poselství, nebudeme moci s cizí inteligencí navázat žádný kontakt. Hvězda je totiž od Země vzdálená asi 1400 světelných let a je vysoce pravděpodobné, že signál do vesmíru vyslala již dávno zaniklá civilizace.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.